Historie

3 januar 2009 Under billeder, har jeg lagt billeder ind af min Ural, der er under renovering. Jeg vil lægge nye billerer ind efter hånden som arbejdet skrider frem. Sommeren 2010 fik jeg endelig plader på maskinen, dog var der flere småting jeg skulle have styr på, inden jeg skal ud at køre på den.

Problemer har jeg mange af, den kan ikke køre meget over 50 kmt. den mister strøm den bruger mere strøm end den lader på batteriet.

Jeg har fået kontroleret dynamoen, der er ok, jeg har skiftet næsten alle 6 volt pærer ud med diodepærer, skiftet til elektronisk laderelæ, jeg har juni 2011 købt to nye karburatorer på Ebay.dk de kostede med porto send fra Ukraine kun 580,- kr. men det har ikke hjulper på farten, har nu fundet ud af at maskinen får for meget luft, så nu skal jeg prøve at løse det problem, jeg håber den bliver klar her i pinsen 2011.

Der er stadigvæk problemer med karburatoren, så nu har jeg købt endnu et nyt sæt K68 med flanger i ukraine. Maskinen har fået en underlig motor lyd i højre side, jeg har afmonteret cylinder og stempel, de ser nogenlunde ud, men jeg har alligevel bestilt to komplette fabriksnye cylindre med stempler, krydspind og ringe til ca 1200,- kr.

Farcen fortsætter, nu har jeg haft cyklen på værksted i Sverige, det endte ikke godt, ok motoren var skiftet og nyt stort bundkar monteret, 12volt dynamoen var monteret, sammen med de nye karburatorer, samt to i en udstødning, men køre og lade, det kan den ikke.

Jeg købte to nye originale karburatorer over hos Flemming i Ølgod, dem jeg købte i Ukraine ligner dem til forveksling, men de er pirat kopier fra Kina, efter de nye blev monterede startede den som en mis, men jeg havde utroligt svært ved, at få dem justeret korrekt, så jeg opgav at få cyklen på gaden i 2015, bortset fra små 10 kms kørsel.

Foråret 2016 har jeg sendt maskinen over til Flemming i Ølgod, nu skulle den altså ud at køre, da jeg havde meldt mig til en tur, sammen med ti andre til Litauen og Letland i starten af Juli, men ak den gik heller ikke, da Flemming skulle til at gå om bord i min cykel, blev han syg, det var ryggen der igen drillede ham, så jeg måtte meddele de andre at jeg ikke kunne deltage.

11 November 2016 ankom Birgit og Torben til Flemmings værksted i Ølgod, min motorcykel var færdig, det var en glad Torben der trådte på kicken, den startede i første træd, så glæden var utrolig stor, regningen var langt under det jeg havde forventet, hvor er det skønt at have med folk der har forstand på det de roder med.

Søndag den 13 fik jeg taget mig sammen og fik monteret sidevognen, det er fantastisk at efter så mange år pludselig har en maskine der starter som den skal og problemerne med strømmen/ladningen er et overstået kapitel.

Så nu glæder vi os til foråret 2017 hvor vi skal ud og køre med cyklen, med Birgit i sidevognen.

På samme tur var vi hos Robert for at aflevere vores Honda Goldwing 1100 DX fra 1981, den skal have den store tur, naturligvis skal den også have en sidevogn, så nu kan vi vælge mellem USA eller USSR maskiner når vi skal ud at køre.

Diverse billeder og reklamer og andet godt.

De Forenede Tændrørs Fabrikker Master Spintos a/s Holmbladsgade 20 København. Direktør Andreas Lorentz Bjerrum født 1881



6-volt-batteri

6 volt 18 amp batteri til Russiske motorcykler bla.    Ural. Brede 135 mm højde 140 mm dybde 70 mm 450 kr incl påfyldning af syre samt opladning

 

 






Rascino var ejet at Torro oil, Rascino blev registreret 13 marts 1969 undernavnet skandinavisk olie corp. som igen var ejet af L.C.Glad & co



Torro oil var verdensberømt på bornholm pga. den dårlige oliekvalitet, olien var god nok, men der blev solgt forkert olie til kunderne. Selskabet var ejer af L.C.Glad

Billeder fra Ural Motorcykel


Ural 2 M-63 fra 1971 har en 650 ccm. motoren er dog af ældre dato.



rustne fælge der trænger til sandblæsning og bremse renovering.



en rusten dnepr sidvogn med defekt overtæk, der trænger til en kærlig hånd



skærmen til sidevognen har en sådan kvalitet, at jeg har bestilt en ny, samt nye lygte indsatser til for og bag



14 januar 2009 så er det stellet til sidevognen der er på vej til sandblæsning og en gang grunder



nyt glas/indsats og en omgang maling så er de som nye



15 januar så er tanken kommet fra maleren, der var en stor bule i tanken, nu kan man ikke selv med sin bedste vilje, se hvor bulen var flot arbejde. Men jeg har et lille problem, jeg kan ikke købe nogle nye gummi puder samt plast båndet



Så er det bagskærmens tur til at komme til maleren



fabriksny skærm, efter en tur til maleren vil den klæde enhver sidevogn



Så mangler uralen bare en omgang klar lak, også naturligvis alle “små” delene



2 feb 2009 stellet til sidevognen er lakeret og klar til montering, altså når de andre dele er klare, så der går nok lidt tid endnu



1-11-2009 så kom mine nymalede fælge endelig fra maleren, så nu er der håb forude for at jeg kan få den på gaden til foråret



Så fik jeg skilt hjulene til sidevognen ad, så skal der skaffes nye dele, atter en udgift



Så er det nye sæder og ryglæn til sidevognen ankommet, de er meget flotte, nu skal der lige monteres de nye lygter samt trækkes ledninger.



6 august 2010, så blev min ural synet, nu skal jeg bare vente på dommen fra Skat før jeg kan få plader på den. Skat har ringet i dag den 11-8 jeg skal ikke betale afgift, så er det bare om, at få fat i forsikringsbeviset, så er der plader på i morgen



Ny brugt Kinesisk gearkasse til min Ural. 8 marts 2011 snydt igen den er umulig den springer ud af andet gear, uanset hvor meget jeg justerer , købete en ny i Ukraine, men den passede heller ikke, min motorcykel er en kort model, så enhver tanke om bak gear kan jeg godt glemme, det er kun en Kineser der passer, men kvaliteten er meget ringe.



Så er Kineser gearkassen monteret, så skal der skaffes en gummislange der skal forbinde karburatoren med luftfilteret.

Gearkassen er noget skidt, den har stort besvær med at blive i andet gear, så den originale gearkasse vil blive monteret igen.





Nye cylindre og stempler købt i ukraine august 2011 for 1400,- + moms og afgift ialt ca 1900,- De er fremstillet i 1968, så de har ligget længe på lager. Snydt igen, de er fremstillet i Kina, de er monteret og går an.



Fabriks ny gearkasse med bakgear købt august 2011 i ukraine for 1900,- + moms og afgift ialt ca 2800,- snydt igen, der er kun renoveret 🙁 også passer den ikke da den er for lang.



Ny dynamo monteret, de havde brugt en spændeskive som not, men det virkede



Nye stempler og cylindre monteret, der var plads til et søgerblad på 0,5 mm mellem stempel og cylinder på de gamle cylindre



Russisk fremstillet adapter til karburator skift, med Russiske kvalitets skruer.

revy 2016 mm 020

Guldwingen og Uralen, venter på foråret, så de kan komme ud at køre 2015/16 igen.