Familie mobilabonnement

mobilabonnement

Familie mobilabonnement er jeres mulighed for at spare mange penge på telefonregningen. Samtidig giver det godt overblik og bedre kontrol med forbruget

Et familie mobilabonnement er en virkelig god løsning, når I er flere i husstanden med mobiltelefon. Der kan spares ret store beløb ved at samle jeres abonnementer hos én udbyder, og samtidig giver det god mulighed for bedre at overskue jeres samlede forbrug. Det kan også nemmere lade sig gøre at holde kontrol med forbruget hos nogle af husstandens medlemmer. For eksempel teenagere.

Hvordan er jeres behov for mobiltelefoni?

De enkelte udbydere har forskellige tilbud, hvor ikke kun priserne varierer. Det er derfor nødvendigt at tjekke markedet, inden I eventuelt beslutter jer for at samle alle husstandens mobilabonnementer på ét sted. Det første, I skal gøre, er at foretage en grundig – og realistisk – vurdering af jeres behov, når det gælder brugen af mobiltelefoner. Hvad har I egentlig brug for? Hvem har brug for hvad?

Rejser I meget?

Det grundlæggende giver sig selv: Hvor meget taletid har I brug for? Hvor mange SMS/MMS sender I? Hvor stor mængde data har I brug for til at være online? Men dertil kommer en række andre ting: Hvor meget rejser i udenlands, og hvor meget bruger I mobiltelefonerne, når I er på rejse – og hvad bruger I mobiltelefonerne til, når I er i udlandet? Til underholdning? Til at ringe hjem? Til at ringe til hinanden?

Familiens medlemmer har individuelle behov

Endvidere er det sandsynligt, uanset om I er hjemme eller på rejse, at hver enkelt familiemedlem har individuelle behov, når det kommer til brugen af mobiltelefonen. Måske mor og far har brug for at tale en del i telefon til hverdag, måske ikke mindst med hinanden? Måske jeres teen-age datter gerne vil have en stor mængde data til rådighed til at være online? Måske også sønnen er meget online og spiller?

Udbyderne har forskelligt fokus

Grunden til, at I skal stille jer selv alle disse spørgsmål – og helst også forsøge at svare på dem – er, at de forskellige udbydere af familie mobilabonnementer ofte fokuserer forskelligt. Nogle tilbyder for eksempel virkelig gode vilkår i forbindelse med rejser, så I kan ringe overalt i EU, uden det koster ekstra, mens andre fokuserer på jeres danske hverdag, så det simpelthen er gratis for jer at tale sammen indbyrdes i familien.

Telefonsnak eller masser af data?

Det er derfor ikke helt let at vælge den rigtige udbyder, for hvad skal I prioritere højst? Er det vigtigt, at I kan tale sammen til daglig, lige så meget I har lyst til, uden det bruger af taletiden på abonnementet? Eller er det vigtigere, at I har en store mængde data til rådighed? Eller at I kan bruge telefonerne i udlandet, uden det koster ekstra? Formodentlig vil der i familien være delte meninger om, hvad der er vigtigst.

Jo flere personer, jo billigere pr. person

De fleste udbydere af familie mobilabonnementer arbejder med det system, at det bliver relativt billigere jo flere abonnementer, I samler hos den samme udbyder. Er I to personer i husstanden, kan I spare noget ved at have fælles abonnement. Er I tre med mobiltelefon, sparer I mere pr. person, og så fremdeles. Normalt arbejdes der med et maksimum på 5 personer i husstanden. Danske familier i det 21. århundrede er sjældent større end fem personer, men er I flere end fem, får I formodentlig samme rabat som ved fem.

Hvad med singlerne?

Hvad så med singlerne? Ja, man kan da godt mene, det er lidt uretfærdigt, at store familier skal have rabatter, mens singlerne skal punge ud og betale fuldt abonnement. Men det er jo det samme, der gælder i supermarkedet, hvor det også er relativt billigere at købe ind til fem personer end til én. Og er man fem personer med mobiltelefon i en husstand, kan det altså godt blive en pebret affære at skulle betale fuld abonnementpris for alle i huset. Men heldigvis er der konkurrence på markedet for at give familierne de bedste tilbud på familie mobilabonnementer. Så der er masser at vælge imellem, og faktisk er der muligheder også for singlerne, hvis bare du kan finde nogen at slå dit abonnement sammen med.

Telenor har mulighed også for singler

Hos Telenor kaldes familie mobilabonnementerne for ‘Telenor Trin’. Telenor har tilrettelagt deres system på den måde, at alle kunder i princippet kan vælge at samle sig i ‘familier’, og der gives så en procentvis rabat på hvert abonnement, der samles i en ‘familie’. Rabatten, der gives, er på maksimalt 20% pr. abonnement. Der er tale om de abonnementer, Telenor tilbyder alle kunder, hvor der så gives en rabat i forhold til hvor mange abonnementer, der samles under én hat. Altså ikke specielt rettet til familier.

Nettalk taler til familien Danmark

Så er der anderledes fokus på familien Danmark hos Nettalk, der opererer med et decideret ‘Familieabonnement’. Dette abonnement er simpelthen designet til standardfamilien med mor og far og to børn, så der helt enkelt udleveres fire SIM-kort, når abonnementet tegnes. Inkluderet i abonnementet er således, blandt andet:

  • 4 SIM-kort
  • 50 timers taletid pr. måned (til danske telefonnumre, mobil eller fastnet)
  • Fri SMS/MMS
  • 30 GB data (4G) – og dette inkluderer 15 GB i EU
  • Fri tale med alle kunder hos Nettalk
  • Optjening af 12 timers ekstra taletid hver måned, når I handler i Netto

Hallo!

Til alt dette kan man næsten kun sige: Hallo! Især når man hører, at prisen for hele herligheden er på 395 kr. om måneden, alt i alt. En familie på fire personer kan få hvert sit SIM-kort og hver sin andel af 50 timers månedlig taletid og 30 GB data for sammenlagt 395 kr. om måneden. Det er da et godt tilbud. Oveni er så bonussen med at kunne tale frit med andre kunder hos Nettalk – hvilket jo blandt andet vil sige, at I kan tale i telefon med hinanden i familien, så meget I orker. Og hvis I handler i Netto, får I yderligere taletid. Der er i øvrigt ingen binding på denne type abonnement hos Nettalk, så det er risikofrit at prøve det.

Greentel kigger ud i Europa

En anden udbyder med særlige tilbud til familierne er mobilselskabet Greentel. Her vælger I selv for det første hvor mange SIM-kort, I skal bruge – op til 5 stk. Dernæst skal der vælges mellem to typer af familie mobilabonnementer, nemlig henholdsvis EU Lille Familie og EU Stor Familie. Af navnene med betegnelsen ‘EU’ fremgår det, at abonnementerne her gælder i hele EU, til samme priser som i Danmark.

Greentel’s to typer familie mobilabonnementer

De to typer familie mobilabonnementer hos Greentel indeholder følgende:

  • EU Lille Familie: 35 timers tale, fri SMS/MMS, 50 GB data. Pris: 345 kr. pr. måned.
  • EU Stor Familie: 50 timers tale, fri SMS/MMS, 80 GB data. Pris: 445 kr. pr. måned.
  • For begge abonnementer gælder det, at I internt i familien taler gratis med hinanden

Desuden er oprettelse af abonnement gratis, og der er hverken bindingsperiode eller opsigelsesvarsel.

Sammenlign Nettalk og Greentel

Sammenligner vi et øjeblik abonnementerne hos Greentel med ovenstående fra Nettalk, fremgår det således, at Nettalk fokuserer på din danske hverdag, mens Greentel i højere grad åbner for rejseaktivitet. Hos Greentel får I nok lov til at ringe gratis til hinanden i familien, men I får ikke ekstra taletid ved at købe ind i et bestemt supermarked. Til gengæld får I 80 GB data hos Greentel – i forhold til de 30 GB hos Nettalk – for blot 50 kr. ekstra om måneden. Og I kan bruge jeres data på rejse, ikke kun når I er hjemme.

Mobilchefen bestemmer over forbruget

Hos Greentel tilbyder de også noget andet, som en del udbydere af familie mobilabonnement i øvrigt gør det, nemlig at et bestemt medlem af familien fungerer som ‘mobilchef’, der skal holde styr på forbruget. Sagen er jo, at I er fælles om både taletid og data, og det må være rimeligt at deles nogenlunde ligeligt om det. ‘Mobilchefen’ i jeres familie kan derfor meddele Greentel, at et bestemt SIM-kort i familien skal have et loft på dataforbrug. På den måde kan I sikre jer, at Sara på 15 år ikke bruger alle 50 eller 80 GB. I øvrigt er der heller ikke hos Greentel nogen binding på abonnementet. Og oprettelse er gratis.

Tjek også de almindelige grundlæggende ting som dækning, gebyrer med mere

Foruden de allerede nævnte spørgsmål, I bør stille jer selv i familien – altså angående jeres forbrug og behov i forhold til mobiltelefoner – skal I naturligvis samtidig tjekke de almindelige grundlæggende ting i forbindelse med valg af udbyder af mobiltelefoni. For eksempel om et bestemt selskab har ordentlig dækning der, hvor I bor. Også forhold som oprettelsesgebyr, bindingsperiode, opsigelsesvarsel bør tjekkes.

Besparelse på telefonregningen

Men det er i alle tilfælde højst sandsynligt, at I vil kunne finde netop jeres udbyder, som kan tilbyde jer et familie mobilabonnement, der både kan opfylde jeres behov for mobiltelefoni og samtidig give jer en markant besparelse på telefonregningen. Måske I kan få et familie mobilabonnement hos den udbyder, I allerede er tilknyttet, men det kan sikkert betale sig at sammenligne med andre udbyderes tilbud. Det er bare med at komme i gang og tjekke, hvad de forskellige selskaber kan tilbyde lige netop jer.